اخبار موسیقی

از هنرمند ایرانی برای میزگردهای بین‌الملی دعوت نمی‌شود!

از مینیمالیسم و کانسپچوال آرت چه مانده است؟

نشست رسانه‌ای و دیدار با رییس موزه هنرهای معاصر تهران امروز ـ دوشنبه ـ ۱۴ شهریور ماه در محل موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

به گزارش ایسنا، این نشست با حضور عبادرضا اسلامی کولایی (رییس موزه هنرهای معاصر تهران)، علی محمد زارع (مشاور عالی موزه) و بهرنگ صمدزادگان (کیوریتور نمایشگاه مینیمالیسم و کانسپچوال آرت) برگزار شد.

در ابتدای این نشست رییس موزه هنرهای معاصر تهران با تشکر از اهالی رسانه برای حضور در این نشست اظهار کرد: «ایده برگزاری این نمایشگاه متعلق به خود آقای صمدزادگان بود. ما فکر کردیم ویژگی مهم این نمایشگاه پاسخگویی به پرسش پژوهشگران باشد. آقای صمدزادگان روزی برای من تعریف می‌کرد که بسیاری از دانشجویان برای دیدن نمایشگاه‌هایی از این دست راهی کشورهای دور و نزدیک می‌شوند و این شاید اولین ویژگی این نمایشگاه بوده که توانسته به این نیاز محققان جواب دهد.»

رییس موزه هنرهای معاصر تهران اضافه کرد: «ویژگی دیگر این بود که در طول کار آثار بسیار زیبایی از هنرمندان نامی جهان برای اولین بار به نمایش گذاشته شدند.»

در ادامه بهرنگ صمدزادگان، کیوریتور نمایشگاه اظهار کرد: «این نمایشگاه خوراکی است که برای طیف وسیعی از مخاطبان فراهم شده است. فکر می‌کنم در قبال نسل‌های جدید هنرمندان و نسل‌های بعدی مسوول هستیم که خوراک مطالعاتی و دیداری فراهم کنیم.»
او ادامه داد: «داشتم فکر می‌کردم اولین باری که با چنین هیجانی در موزه مواجه شدم، سال ۷۷ بود و چشم به هم زدیم و تمام شد. بسیاری از جوان‌هایی را می‌شناسم که سال به سال ممکن است در مشاغل مختلفی کار کنند و پول جمع کنند تا دو روز یک موزه یا دوسالانه ببینند.»

این هنرمند و پژوهشگر اضافه کرد: «نمایشگاه به دو جریانی می‌پردازد که مشخصا در تمام هنر دنیا تاثیر گذاشته و بر تغییر هنر مدرن بر پست مدرن تاثیرگذار بوده‌اند. اسامی‌ای که در نمایشگاه می‌بینید، هنرمندانی هستند که به آنها نوابغ دهه ۶۰ گفته می‌شود.»

او همچنین اظهار کرد: «بخواهیم یا نخواهیم ما در دل هنر معاصر زندگی می‌کنیم و متاثر از جریان‌های آن هستیم. به ویژه نمایشگاه مینیمالیسم و کانسپچوال آرت بر هنر ما تأثیر گذاشته شده‌اند.»

صمدزادگان در ادامه گفت: «در آغاز این جریان در ایران، ما خام دستی‌هایی کردیم. ما ممکن است با کمبود دانش تاریخ هنری یا با تقلید آن مواجه باشیم. چیزی که می‌تواند موزه هنرهای معاصر را در سطح جهانی مطرح کند، در همین رویکرد پژوهشی‌ است. متأسفانه در دنیا و در هیچکدام از میزگردها سراغی از هنرمندان ایرانی گرفته نمی‌شود و مقاله‌ای از ایران نیز منتشر نمی‌شود. دلیل آن این است که هنر معاصر ایران هنوز نتوانسته خودش را قابل توجه مطرح کند.» 

او در ادامه اظهار کرد: «این نمایشگاه می‌تواند بستری برای ما باشد که نسبت به تاریخ جهان اعلام موضع کنیم. امیدوارم نمایشگاه‌های اینچنین ادامه پیدا کند چون مطمئنم که در گنجینه موزه از جریانات مختلفی آثار قابل توجهی داریم. موزه جایی است که به تمام هنرمندان دنیا اعتبار تاریخی اعطا می‌کند. برای هنرمندان سرتاسر دنیا از جمله ما ایرانی‌ها افتخار بزرگی است که در موزه هنرهای معاصر مرکزی بتوانیم نمایشگاهی برگزار کنیم.» 

در ادامه این نشست اهالی رسانه پرسش‌هایی را مطرح کردند.

این گزارش تکمیل می‌شود.

منبع

Home
New Music
Playlist
Music Podcast
Back