اخبار هنرمندان

روایت آمنه درودی از تاسیس یک کارگاه تولیدی با ۲۸ معلول

روایت آمنه درودی از تاسیس یک کارگاه تولیدی با ۲۸ معلول

گروه سینمایی هنرآنلاین: یازدهمین قسمت مجموعه مستند «همسایه‌های خوب»، محصول جدید مرکز مستند سوره، به کارگردانی مهدی بخشی‌مقدم و تهیه‌کنندگی امروز ۱۴ شهریورماه ساعت ۱۹:۰۰ از شبکه دو پخش می‌شود. 

«آمنه درودی»، سوژه جدیدترین روایت «همسایه‌های خوب»، مدیر مدرسه استثنایی شهرستان قائم‌شهر بوده است که پس از بازنشستگی و با توجه به نیاز بچه‌ها به شغل مناسب موفق به تاسیس کارگاه تولید البسه بیمارستانی با ۲۸ معلول کم‌شنوا و نابینا شده است تا بتوانند وارد جامعه شوند و اعتماد به نفس خود را بالا ببرند.

آمنه درودی که به عنوان کارآفرین نمونه استان مازندران در کارگاه خیاطی خود موجب اشتغال تعداد زیادی از دختران فارغ‌التحصیل با معلولیت‌های مختلف شده است، درباره علت حضور خود در «همسایه‌های خوب» عنوان کرد: سال گذشته شب سیزده ماه رمضان با وجود آنکه مادرم را در اولین روز این ماه مبارک از دست دادم، به برنامه «آدم‌های خوب شهر» شبکه دو سیما دعوت شدم و بعدها تهیه‌کننده این برنامه من را به کارگردان «همسایه‌های خوب» معرفی کرد.

مدیر بازنشسته مدرسه استثنایی شهرستان قائم‌شهر ادامه داد: پس از مدتی مهدی بخشی‌مقدم کارگردان با من تماس گرفت و برای حضور در این مجموعه مستند از من دعوت کرد. ابتدا قصد حضور در «همسایه‌های خوب» را نداشتم اما ایشان اصرار کرد و زمانی که باهم صحبت کردیم و به این نتیجه رسیدم قصدش از نمایش کارهایی ما در کارگاه انجام می‌دهیم، خوب کردن حال مخاطب و احیانا تلنگر به افرادی‌ست که می‌خواهند کار نیک کنند اما موانعی را بر سر راه خود می‌بینند. پس تصمیم گرفتم جلوی دوربین حاضر شوم. 

درودی با بیان اینکه ساخت مستند از فعالیت نیکوکاران باید صورت بگیرد چراکه افراد را ترغیب به کار نیک می‌کند، مطرح کرد: اگرچه مخاطب رسانه ملی کم شده است اما همچنان جزو رسانه‌های پُرمخاطب محسوب می‌شود پس باید مستندهایی مانند «همسایه‌های خوب» ساخته شود تا کسانی که علاقه‌مندند به دیگران کمک کند و زمینه‌اش را هم دارند، راهنمایی شوند. 

وی در ادامه با اشاره به اینکه سال ۸۶ بازنشسته شد و سال ۹۴ فعالیت‌های خیرخواهانه‌اش را آغاز کرده است، گفت: من مدیر مدرسه بچه‌های استثنائی و پیش از تاسیس کارگاه با بچه‌های نابینا و ناشنوا آشنا که عاشقشان هستم، آشنا بودم. آن‌ها همیشه به من می‌گفتند وقتی درسمان به پایان برسد، بیکار می‌شویم.

مدیر بازنشسته مدرسه استثنایی شهرستان قائم‌شهر افزود: شاید برایتان جالب باشد که بدانید سطح تحصیلات ناشنوایانی که من با آن‌ها آشنا هستم، اکثرا فوق دیپلم به بالاست و رشته‌هایی از جمله تربیت بدنی، نقاشی و… خوانده‌اند. بیشتر بچه‌های نابینا نیز لیسانس روانشناسی دارند اما متاسفانه همین افراد در مصاحبه پس از آزمون استخدامی به دلیل نابینا بودن رد می‌شوند.

درودی تاکید کرد: زمانی که وضعیت این بچه‌ها را دیدم با خود فکر کردم که حتما باید برایشان کاری انجام دهم. ابتدا به دنبال تاسیس یک سوپرمارکت بزرگ بودم اما به دلیل آنکه سرمایه زیادی می‌خواست، منصرف شدم. تا اینکه سال ۹۴ با پنج نفر کارگاه تولید البسه بیمارستانی تاسیس کردم. از این پنج نفر، سه نفر ناشنوا، یک نفر نابینا و یک معلول جسمی و حرکتی‌ بودند.

وی افزود: هم‌اکنون در این کارگاه بیست و هشت نفر مشغول به کارند که هفده نفر ناشنوا، ۶ نفر نابینا و بقیه کم‌توان ذهنی هستند. همه بچه‌های کارگاه درآمد ثابت دارند، اما مشکلی که وجود دارد این است که بیمارستان‌های محدودی با ما کار می‌کنند و پرداختی‌های آن‌ها با تاخیر انجام می‌شود که امیدوارم در آینده هم بیمارستان‌های بیشتری را تحت پوشش قرار دهیم و هم حقوق بچه‌ها به موقع پرداخت شود.  

مدیر بازنشسته مدرسه استثنایی شهرستان قائم‌شهر درباره سختی کار با افراد کم‌توان ذهنی اظهار کرد: بچه‌های کم‌توان ذهنی، آرام‌ترین، مهربان‌ترین و شاید بتوان گفت بهترین هستند فقط کافی است به آن‌ها محبت شود. از سوی دیگر باید بگویم که کار با ناشنوایان سخت است. 

درودی در پایان با اشاره به اینکه علاقه‌مندست افراد بیشتری را تحت پوشش قرار بدهد، خاطرنشان کرد: در عین حال آرزومندم روزی برسد که هیچ معلول و معتادی در جامعه نباشد و مسئولان هم بیش از پیش به این افراد توجه کنند. من بارها با رییس بهزیستی و فرماندار منطقه‌مان صحبت کردم که امکاناتی در اختیارم قرار بدهند تا افراد بیشتری را تحت پوشش قرار بدهم اما اهمیتی ندادند. من هم هیچ زمان اجازه نمی‌دهم آن‌ها برای گرفتن عکس یا رای به دیدن بچه‌هایم بیایند. 

«همسایه‌های خوب» شنبه تا سه‌شنبه ساعت ۱۹:۰۰ روی آنتن می‌رود و بازپخش آن روز بعد ۰۰:۱۵ تا ۱۳:۳۰ است.

منبع خبر

Home
New Music
Playlist
Music Podcast
Back