اخبار سینما و تئاتر

شبی که حمید جبلی برای رضا ژیان و «عشق روی خر پشته» آمد

شبی که حمید جبلی برای رضا ژیان و «عشق روی خر پشته» آمد

گرچه ۲۰ سال از درگذشت رضا ژیان می گذرد اما سالروز تولد او برای دوست نزدیکش، حمید جبلی روزی مهم و خاطره‌انگیز است.

به گزارش ایسنا، حمید جبلی و رضا ژیان، دوستی نزدیکی با هم داشتند. آنها آثار متفاوتی را با یکدیگر کار کردند و آخرین نمایشی که با مشارکت یکدیگر روی صحنه بردند، نمایش «عشق روی خرپشته» نوشته حمید جبلی و کار رضا ژیان بود که زمستان سال ۸۰، یک سال پیش از درگذشت رضا ژیان در تالار سایه مجموعه تئاتر شهر روی صحنه رفت و شاید این دو، تصور نمی‌کردند که این نمایش آخرین همکاری‌شان باشد.

«عشق روی خرپشته» داستان هنرمندان قدیمی تئاتر است ؛ هنرمندانی که روزگاری برای خودشان برو و بیایی و رویاهایی داشتند و بعد از سال‌ها به یاد آن خاطرات، دوران کهنسالی را طی می‌کنند.

روز گذشته ۱۹ شهریور ماه، همزمان با سالروز تولد رضا ژیان مراسمی به یاد این هنرمند در تالار قشقایی مجموعه تئاتر شهر برگزار شد. در این مراسم جمعی از هنرمندان تئاتر همچون حمید جبلی، اکبر رحمتی، اصغر همت، حمید گلی، علی فروتن ، مریم کاظمی  و …. گردهم آمدند.

در این برنامه قطعاتی از نمایشنامه «عشق روی خر پشته» به کارگردانی مجید برومند، اجرا شد، پیام تصویری اکبر عبدی، دیگر بازیگری که دوستی نزدیکی با رضا ژیان داشته، پخش شد و رسول نجفیان قطعاتی به یاد این هنرمند اجرا کرد. بعضی از چهره‌های حاضر در مراسم همچون محمدجواد طاهری، مدیر مجموعه تئاتر شهر، اکبر رحمتی و محمد ژیان، برادر زنده‌یاد رضا ژیان نیز مطالبی را درباره او بیان کردند.

شبی که حمید جبلی برای رضا ژیان و «عشق روی خر پشته» آمد

به گزارش روابط عمومی مجموعه تئاتر شهر، در ابتدای این مراسم بخش‌هایی از نمایشنامه «عشق روی خر پشته» به نویسندگی حمید جبلی که چندی پیش از سوی انتشارات پریان منتشر شده است، به کارگردانی مجید برومند و بازی حسین نامور، مهساعزیزپوری، الهام تونتابی، علی علی اصغری، امیرحسین اسکندری، فرنوش قره کولچیان و مجید برومند اجرا شد.

مجید برومند کارگردان این نمایش پس از پایان اجرا از محمد ژیان ، حمید جبلی و مدیریت و کارکنان مجموعه تئاترشهر برای همکاری در برگزاری این مراسم نکوداشت قدردانی کرد.

سید جواد طاهری: بدون هیچ پز روشنفکرانه‌ای بهترین حرف‌ها را زد

سیدمحمدجواد طاهری، رئیس مجموعه تئاترشهر و یکی از بازیگران نمایش «عشق روی خرپشته» که بهمن و اسفند سال ۱۳۸۰ در تالار سایه تئاتر شهر به کارگردانی مرحوم رضا ژیان روی صحنه رفت، نیز از برگزاری چنین مراسمی در تئاتر شهر ابراز خرسندی و  با بیان خاطراتی از اجرای این نمایش در سال ۱۳۸۰یادآوری کرد: اواخردهه هفتاد بنده با مرحوم رضا ژیان در سریالی حضور داشتیم و خوشبختانه این همکاری منجر به این شد که بتوانم در نمایش «عشق روی خرپشته» ایفاگر نقش مدیر آسایشگاه باشم. همکاری در این نمایش باعث شد به مقام و منزلت استاد بزرگواری چون مرحوم رضا ژیان بیشتر پی ببرم؛ چارچوبی که علاوه بر هنرمندی، «صداقت»، «گذشت» و«ایمان به کار» را از این هنرمند برای به جای گذاشت.

شبی که حمید جبلی برای رضا ژیان و «عشق روی خر پشته» آمد

این بازیگر با قدردانی از محمد ژیان و حمید جبلی در برگزاری این مراسم افزود: مرحوم رضا ژیان برخلاف چهره‌ای که داشت، هنرمندی بسیار رئوف ، دلنشین و قدرتمند بود. او در نمایشنامه «عشق روی خرپشته» با قلم روان استاد حمیدجبلی، بدون هیچ پز روشنفکرانه‌ای بهترین نکات را به مخاطب منتقل کرد. کما اینکه وقتی مرحوم حمید سمندریان به همراه مرحوم هما روستا به تماشای این نمایش نشستند، خطاب به رضا ژیان گفت: «تو بدون ادای روشنفکرانه بهترین حرف‌ها را زدی . حرف‌هایی که دربرگیرنده ارزشمندی‌های فراوانی است»

رسول نجفیان، «رسم زمونه» و چند داستان دیگر درباره رضا ژیان

رسول نجفیان بازیگر و خواننده هم که به دعوت دست‌اندرکاران برنامه در این مراسم حضور پیدا کرده بود، با اجرای قطعاتی برگرفته از اشعار حافظ و مولانا و تک آهنگ ماندگار«رسم زمونه» خطاب به حاضران در آیین نکوداشت مرحوم رضا ژیان گفت: به اعتقاد من تمام چکیده ادبیات ما همین عشق و محبتی است که می‌تواند میان انسان‌ها باقی بماند. پس همین کار حمید جبلی ، محمد ژیان و جناب برومند برای بازآفرینی خاطراتی که ما از مرحوم رضا ژیان داشتیم، کار بسیار ارزشمندی است. البته بد نیست که به این نکته هم اشاره کنم که همین قطعه «رسم زمونه» جزو همان خاطراتی است که خلق و تولید آن برگرفته از بازآفرینی خاطراتی است که بنده از آدم‌های روزگارم داشتم.

شبی که حمید جبلی برای رضا ژیان و «عشق روی خر پشته» آمد

قدردانی اکبر عبدی از همکاری که دوباره او را به کار بازگرداند

پس از اجرای رسول نجفیان، پیام تصویری اکبرعبدی، بازیگر پیشکسوت درتجلیل از مقام هنری مرحوم رضا ژیان که برای این مراسم تدارک دیده شده بود، پخش شد.

عبدی در این پیام تصویری با تقدیر از دست‌اندرکاران برگزاری مراسم گفت: من همواره درباره مرحوم رضا ژیان گفته‌ام که او برای من حکم استادی و معلمی را دارد. او در شرایطی که بنده به کار صنعت بازگشته بودم، دوباره به سراغم آمد و مرا وارد پروژه جدیدش کرد که بتوانم در خدمت او ، حمید جبلی و سایر دوستان باشم. به همین جهت همواره او را یک معلم صد در صد خوب می‌دانم و به روحش درود می‌فرستم.

مهم ترین مساله زندگی رضا ژیان بازیگری بود

اکبر رحمتی، دیگر بازیگرپیشکسوت حاضر در برنامه هم با بیان خاطرات خود از همکاری با رضا ژیان گفت: دوستان و هم دوره‌ای‌های من می‌دانند که ما با رضا ژیان فقط همکار نبودیم. ما علاوه بر همکاری با هم زندگی می‌کردیم، شرایطی که هم در گروه تئاتر «کوچه» وجود داشت و هم در گروه سیاوش تهمورث من به درستی تجربه‌اش کردم.

شبی که حمید جبلی برای رضا ژیان و «عشق روی خر پشته» آمد

وی افزود: رضا ژیان خصوصیاتی داشت که به نظرم شبیه به ادبیات جادویی کارهای مارکز است. او یک شخصیت ماورایی داشت که با همین معیار هم زندگی‌اش را پیش می‌برد. او شخصیتی بود که همه دوستش داشتند. به طوری که یک نفر هم پیدا نمی‌کردید که از او دلخوری داشته باشد. این شرایط هم به گونه‌ای بود که همیشه به او حسودی می‌کردم . او عاشق کارش بود و مهم‌ترین مساله زندگی‌اش بازیگری بود و بس. شاید باور نکنید در زمانی که او یکی از شخصیت های نمایشنامه «حالت چطوره مش رحیم» را در سن ۲۳ سالگی بازی می کرد آن چنان ظرافت فوق العاده ای در بازیگری به خرج می داد که واقعا نظیر نداشت.

این بازیگر پیشکسوت ضمن بیان خاطراتش با مرحوم رضا ژیان در کارگاه نمایش تصریح کرد: رضا ژیان شبیه هیچ کس نبود، برای او پول و مادیات هیچ اهمیتی نداشت. رضا یگانه بود ، رضا عاشق کارش بود و باید بگویم وقتی خبر مرگ او را شنیدم کمرم شکست. روحش شاد .

پخش مستندی از فعالیت‌های مرحوم رضا ژیان در عرصه‌های مختلف به کارگردانی حمید جبلی بخش دیگری از مراسم نکوداشت این هنرمند را تشکیل می‌داد.

قدردانی حمید جبلی از کودکانِ عاشق تئاتر

محمد ژیان برادر مرحوم رضا ژیان هم در ادامه این مراسم گفت: لازم است از همه بزرگوارانی که برنامه امشب را تدارک دیدم، تشکر ویژه ای داشته باشم که خوب و پرانرژی برنامه بسیار دلنشینی را تدارک دیدند. من وقتی شما بزرگواران را می بینم یاد روزهای کارگاه نمایش می افتم که دوستان برای اینکه من و رضا را باهم قاطی نکنند، برای صدا کردن من از واژه «کوچیکه» استفاده می کردند. آرام آرام هم این واژه تبدیل به اسم من شد و من خوشحال از اینکه همچنان کوچک رضاژیان هستم.

شبی که حمید جبلی برای رضا ژیان و «عشق روی خر پشته» آمد

وی در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به اقدامی که توسط حمید جبلی برای برخی از کودکان شرکت‌کننده در جشنواره تئاتر «پنجمک» به دبیری مریم کاظمی انجام شده است، توضیح داد: چندی پیش حمید جبلی تصمیم گرفت به پاس حضور کودکان و نوجوانان هنرمند در جشنواره تئاتری که با مسئولیت مریم کاظمی برگزار شد، کتاب آثار خود را به امضای خودش به آنها یادگاری دهد. امروز هم شرایط را به گونه‌ای دیدیم که بتوانیم در این روز عزیز برخی از این کتاب ها را در حضور آقای جبلی و خانم کاظمی به این کودکان هنرمند هدیه دهیم.

مریم کاظمی هم حین اهدای جوایز هنرمندان کودک و نوجوان از محمد ژیان و حمید جبلی بابت اقدام ارزشمندی که برای شرکت کنندگان جشنوراه تئاتر پنجمک تدارک دیده شده بود، قدردانی کرد.

شبی که حمید جبلی برای رضا ژیان و «عشق روی خر پشته» آمد

گفته بودم از ذکر نام من خودداری کنید

حمید جبلی هم در بخش پایانی مراسم که اجرای آن به عهده احمد فیاض بود، توضیح داد: به دوستان سفارش کرده بودم که این مراسم متعلق به رضا ژیان است . بنابراین از ذکر اسم من خودداری کنید اما چون بنده همواره افتخار همکاری با رضا ژیان در دوره های مختلف را داشتم و همیشه باهم بودیم افتخار همراهی او امشب هم نصیب من شد. به هر حال از همه شما بزرگواران، هنرمندان، مدیریت و کارکنان تئاتر شهر و انتشارات «پریان» که باعث برگزاری هرچه باشکوه تر برنامه امشب شدید صمیمانه قدردانی می کنم.

سیاوش تهمورث، صدرالدین حجازی، مرتضی اردستانی، بابک رضایی، اصغر همت، مریم کاظمی، حمید گلی، ناصر آویژه، علی فروتن، فرهاد بشارتی، میثم یوسفی ، مهدی آشنا از جمله هنرمندان حاضر در برنامه بودند .

شبی که حمید جبلی برای رضا ژیان و «عشق روی خر پشته» آمد

انتهای پیام

منبع خبر

Home
New Music
Playlist
Music Podcast
Back