اخبار سینما و تئاتر

تعزیه‌خوانان تقدیر شدند – ایسنا

تعزیه‌خوانان تقدیر شدند - ایسنا

آیین بزرگداشت هنرمندان تعزیه‌خوان با سخنانی از وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی در تماشاخانه سنگلج برگزار شد.

به گزارش ایسنا، طبق گزارش رسیده، این مراسم شامگاه شنبه ۱۹ شهریور ماه با حضور محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ، کاظم نظری مدیرکل هنرهای نمایشی، محمود فرهنگ دبیر رویداد تئاتر صاحبدلان و داوود فتحعلی بیگی و اسرافیل فرج اللهی مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی برای تقدیر از ۱۰ معین البکا تعزیه برگزار شد.

اصغر آقاصادقی، ابوالفضل میرزااحمدی، سیدمرتضی اسماعیلی، حمید قصرانی، صادق شمشکی، محمود فرخ‌رو، مرادعلی زینعلی، قوام الدین قاسمی، احد صدقی، بیژن آزادبر و فرهاد کیارستمی که در دومین بخش از رویداد «صاحبدلان» با عنوان نمایش‌های عاشورایی تعزیه در دهه سوم محرم در محوطه باز مجموعه تئاتر شهر به اجرای برنامه پرداختند، تقدیر شدند.

محمود شالویی مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل حوزه وزارتی، با اشاره به برپایی آیین نکوداشت تعزیه خوانان گفت: مراسم تجلیل از فعالان و پیشکسوتان عرصه تعزیه به دستور مستقیم وزیر فرهنگ برگزار شد تا فعالان آن، بیش از پیش مورد توجه قرار گیرند.

او افزود: خدا را شاکر هستیم که به ما توفیق بخشید تا معرفت حسینی را در قالب هنری استمرار ببخشیم. از دوره‌های پیشین درباره تاریخ تعزیه اشارات متفاوتی شده است اما حقیقت مطلب این است که تعزیه و شبیه‌خوانی مربوط به همان دوره اول صدر اسلام است. دوره‌ای که این واقعه به گوش مستمعان رسید. اگرچه بعدها جنبه هنری گرفت و با روش‌های مناسب عرضه شد. اما اگر پوشش هنری و قالب‌های آن را نادیده بگیریم، اصل ماجرا و محتوای تعزیه به نخستین بیاناتی که درباره واقعه کربلا بیان شد، بازمی‌گردد.

تعزیه‌خوانان تقدیر شدند

او در بخش دیگری از سخنان خود گفت: تعزیه را نمی‌توان به جغرافیای ایران محدود کرد، بنابراین این هنر با جنبه‌های جهانی‌اش باید از مرزهای کشور فراتر رود و دوستداران خود در سراسر جهان را جستجو کند. ایران را به هنرش می‌شناسند. هنری که برخاسته از فرهنگ خودش باشد.

شالویی در پایان تاکید کرد: تعزیه به عنوان هنر بومی ایرانیان، ظرفیت فراوانی برای جهانی شدن دارد تا از رهگذر این هنر، جهانیان را با واقعه عاشورا آشنا کنیم.
در ادامه داوود فتحعلی بیگی، هنرمند پیشکسوت در بیاناتی کوتاه ضمن اشاره به وضعیت تعزیه خوان ها در گذشته گفت: اکنون خوشحالم و به عنوان یک خدمتگزار در عرصه هنر شبیه‌خوانی و هنرهای آیینی تشکر می‌کنم که امروزه شبیه‌خوانان را به عنوان هنرمند می‌شناسند و از آنان تجلیل می‌کنند.
 
او درباره علاالدین قاسمی شبیه‌خوان پیشکسوت که با وجود حال نامساعد جسمی در این برنامه حضور داشت، ضمن آرزوی بهبود و سلامتی برای او افزود: استاد علاالدین قاسمی یکی از بهترین شبیه‌خوانان تعزیه و جزو اولین شبیه‌خوانانی بود که سال ۱۳۷۰ در جشنواره آوینیون شرکت کرد و شبیه حر درخشانی خواند. قاسمی در هنر شبیه‌خوانی تاثیرگذار بوده است و خیلی از عزیزان در این عرصه از او دنباله‌روی کرده‌اند. برای سلامتی‌اش دعا کنیم تا یک روز دیگر او را در کسوت شبیه‌خوانی ببینیم.

در این زمینه بخوانید:

تعزیه نمادی از هم نشینی زیبای هنر و دین است

 انتهای پیام

منبع خبر

Home
New Music
Playlist
Music Podcast
Back