اخبار موسیقی

دیوارهای بیشتری از شهر را نقاشی کنید

دیوارهای بیشتری از شهر را نقاشی کنید

دیوارنگاره‌ها و طرح‌هایی که اجرایی می‌شوند، از مواردی هستند که با ویژگی‌های بصری خود با شهروندان ارتباط برقرار کرده و در ذهن مردم ماندگار می‌شوند. این المان شهری اما امروزه نقش کمرنگ‌تری پیدا کرده و این درحالی است که برخی راهِ نجاتِ شهر برای بهبود کیفیت ظاهری آن را در همین دیوارنگاره‌ها می‌دانند.

به گزارش ایسنا، حسین احصایی، نقاش و هنرمند کالیگرافی از جمله هنرمندانی است که طی تجربه فعالیت و شاگردی کردن در کنار همچون هنرمندانی چون هانیبال الخاص و سید جمال الدین خرمی‌نژاد را دارد، با اشاره به سابقه طولانی نقاشی دیواری، از کاهش محسوس آن صحبت می‌کند.

نقاشی دیواری به شکل محسوسی کاهش یافته

حسین احصایی با اشاره به اینکه قدمت نقاشی دیواری سابقه طولانی دارد و به گذشته‌های بسیار دور برمی‌گردد، می‌گوید: «نقاشی دیواری، قدمت طولانی دارد که برخی از آثار برجسته در این زمینه را می‌توان بر روی دیوارهای کلیساها، مساجد و … شاهد بود. آثار میکل آنژ نیز جزو قوی‌ترین آثار دیوارنگاری است که از سال‌های دور به یادگار مانده. در ایران نیز دیوارنگاری‌های بزرگی از هنرمندان بزرگ به جا مانده که بسیار ارزشمند هستند.»

او با اشاره به آثار برجسته دیوارنگاری بعد از انقلاب اظهار می‌کند: «هنرمندان بزرگی بعد از انقلاب نیز پا به عرصه گذاشتند و توانستند آثار قابل توجهی را در این باره به ثبت برسانند. هانیبال الخاص، جزو اساتیدی است که در زمینه نقاشی دیواری هنرمند بزرگی بوده و من نیز سعادت شاگردی کردن نزد ایشان را داشتم.»

این هنرمند نقاش با انتقاد از اینکه هنر نقاشی دیواری مدتی می‌شود متوقف شده و مانند سال‌های قبل نیست، بیان می‌کند: «در حال حاضر کارهای نقاشی دیواری به شکل محسوسی کاسته و متوقف شده است. لازم است تا باز هم به این هنر نگاه ویژه‌ای شود. بسیاری از هنرمندان آثار خود را در گالری‌ها و نمایشگاه‌ها به معرض نمایش در می‌آورند و از دید عموم مردم و مخاطب‌ها به دور است. در حالی که نقاشی دیواری را عموم مردم می‌بینند و با اثر هنرمند، افراد بیشتری آشنا می‌شوند.»

آشنایی بیشتر شهروندان با هنر از طریق دیوارنگاری‌های هنری

احصایی همچنین با اشاره به این نکته که شهروندان از طریق دیوارنگاری بیشتر با هنر آشنا می‌شوند، می‌گوید: «استفاده از دیوارنگاره‌های هنری کمک می‌کند تا چشم شهروندان با هنر آشنا شود و آثار هنرمند تنها در مکان‌هایی مانند نمایشگاه و گالری در معرض نمایش قرار نگیرد. در حال حاضر نیز برخی از آثار هنری حجمی را در سطح شهر می‌بینم احساس خوبی به آنها دارم. چون باعث می‌شود آثار هنرمندان به بهترین شکل ممکن نظر مخاطب را جلب کند. باید از چنین ظرفیت‌هایی کمال استفاده شود و از هنرمندان کشور بهره‌مند شد تا هم مردم و هم هنرمند به صورت دو جانبه از این موضوع احساس رضایت کنند.»

به گفته احصایی استفاده از آثار هنرمندان بزرگ در زیبا و رنگی شدن شهر و روح بخشیدن به آن، بسیار اثرگذار است، بنابراین: «کارهای زیباشناسانه در سطح شهر باید افزایش پیدا کند. استفاده از آثار هنرمندان بزرگ و بهره بردن از کارهای فاخر آنها بار هنری شهر را به میزان زیادی بالا خواهد برد. همچنین حرکت به سمت مدرن شدن آثار بزرگان نیز می‌تواند از نظر بصری تاثیر قابل توجهی بر روی نگاه مخاطب و شهروندان بگذارد. بر کسی پوشیده نیست که زنده کردن اثر یک هنرمند بسیار کار خوبی است. بسیاری، هنرمندان بزرگ کشور را نمی‌شناسند؛ اما وقتی کار آنها بر روی دیوار آورده شود مخاطب کنجکاور شده و پیگیر خالق اثر خواهند شد. باید از این موقعیت برای حمایت هنرمندان بزرگ کشور استفاده شود.»

نجات شهر خاکستری با دیوارنگاره‌های رنگی

این هنرمند کالیگرافی با اشاره به اینکه تاثیر رنگ نیز می‌تواند بر کیفیت آثار دیوارنگاری اثرگذار باشد، می‌گوید: «آثار باید حاوی رنگ باشند. فضای شهر، خاکستری است و استفاده از رنگ‌های شاد می‌تواند از خاکستری بودن شهر بکاهد و به آن روح بدمد. اتفاقی که در نهایت کمک می‌کند تا در ضمیر ناخودآگاه شهروندان نیز اثر بگذارد. استاد هانیبال الخاص نیز زمانی که به ما آموزش می‌داد تاکید داشت در کارهایی که انجام می‌دهیم برای رنگ اهمیت قائل شویم و از رنگ‌های شاد استفاده کنیم.»

او بر این باور است که دعوت از هنرمندان بزرگ برای دیوارنگاری در شهر باعث می‌شود تا سطح کیفی این هنر نیز بالا برود؛ همان‌طور که در هنر فرش شاهد این موضوع هستیم: «اگر از هنرمندان بزرگ برای دیوارنگاری استفاده شود؛ هنرمندان کشور نیز مانند هنرمندان بزرگ دیوارنگاری جهان شناخته خواهند شد و همانطور که هنرمندان فرش در ایران و جهان حرفی برای گفتن دارند؛ هنرمندان دیوارنگاره نیز برای‌‎شان این اتفاق رخ خواهد داد.»

دیوارهای بیشتری را در شهر نقاشی کنید
حسین احصایی

دیوارنگاره میدان ولیعصر مدرن است

احصایی دیوارنگاره میدان ولیعصر(عج) را جزو دیوارنگاره‌های مدرن و با کیفیت پایتخت می‌داند که توانسته نظر بسیاری حتی توریست‌ها را هم به سمت خود جلب کند. او در همین راستا بیان می‌کند: «دیوارنگاره میدان ولیعصر دارای چند مزیت است. یکی از آنها این است که نظر شهروندان و رهگذران را به سمت خود به خوبی جلب می‌کند. مزیت دوم نیز این است که نظر رسانه‌ها و فضای مجازی را به سمت خود جلب می‌کند. مزیت سوم آن هم جلب توجه توریست‌ها به خود است. چون توریست‌ها علاوه بر اینکه دیدنی‌های تاریخی برای‌شان جذاب است؛ المان‌های شهری کشورهای مختلف نیز برای‌شان دارای جذابیت است و دیوارنگاره‌ها و المان‌های اینچنینی نیز می‌تواند نظر آنها را به سمت خود جلب کند.»

این هنرمند نقاش در پایان خاطرنشان می‌کند: «چنین فضاهایی در شهر کم است و برای بها دادن به هنر و هنرمند بهتر است دیوارهای بیشتری برای عرضه هنر، هنرمند فراهم شود و هنرمند مورد حمایت کافی قرار گیرد. در این شرایط است که می‌توان امیدوار بود فضاهایی همچون دیوارنگاره میدان ولیعصر از بار هنری بیشتری بهره‌مند شده و هنرمندان بیشتری امکان عرضه کردن هنر خود را در چنین موقعیت و فضایی به دست خواهند آورد و هنر خود را در معرض دید مخاطب و شهروندان قرار خواهند داد.»

انتهای پیام

منبع

Home
New Music
Playlist
Music Podcast
Back