اخبار سینما و تئاتر

سه وزیر حاضر است، رییس جمهور غایب/ تصمیم‌گیران سینما چه کسانی‌اند؟

سه وزیر حاضر است، رییس جمهور غایب/ تصمیم‌گیران سینما چه کسانی‌اند؟

محمد خزاعی رئیس سازمان سینمایی هر چند با کمی تأخیر و البته تغییر، بالاخره به وعده اولین روزهای حضور خود به‌عنوان سکان دار سینمای ایران در دولت سید ابراهیم رئیسی عمل کرد و تشکیل «شورای سینما» را به‌عنوان جایگزین «شورایعالی سینما» به مرحله تحقق نزدیک‌تر کرد. امروز اعضای شورای سینما به‌صورت رسمی معرفی شدند.

هرچند بدون حضور رئیس جمهور به‌عنوان یکی از اعضای اصلی این شورا دیگر نمی‌توان پسوند عالی را برای آن در نظر گرفت و خود سازمان سینمایی نیز در نهایت مجبور به حذف این پسوند از نام شورای عالی سینما شد، اما در نهایت شورایی برای تعیین مشی جدید در حوزه سینما راه اندازی شده است که نسبت به شوراهای قبلی خود شکل و شمایل دیگری دارد.

جای خالی رئیس‌جمهور و پررنگ‌تر شدن سهم صداوسیما

دولت سیزدهم برای اینکه بتواند غیبت رئیس جمهور را در شورای سینما کمرنگ کند، تصمیم گرفته تا در کنار نماینده‌ای از سوی شورای عالی انقلاب فرهنگی و البته وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، از حضور وزرای دیگری از جمله یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش و محمدعلی زلفی گلی وزیر علوم و تحقیقات و فناوری استفاده کند تا شاید بار این شورا را از نظر حضور مدیران دولتی کمی وزین تر کرده تا نزدیک به شورای عالی سینما شود.

البته این را هم باید یادآور شویم که در این دوره از شورای سینما، حضور صدا و سیمای کشور نیز پررنگ‌تر شده و علاوه بر حضور پیمان جبلی به عنوان رئیس سازمان صدا و سیما، شهاب اسفندیاری رئیس دانشگاه صدا و سیما نیز در ترکیب اعضا حضور دارد که البته به عنوان رئیس یکی از دانشگاه‌های هنری کشور به شورا دعوت شده است. تاکید می‌کنیم که در گذشته تنها یک نماینده از صداوسیما در شورای عالی سینما حضور داشت که تنها شامل رئیس سازمان صدا و سیما بود، شاید مدیران جدید سینمای ایران با این کار تصمیم دارند سیاست جدیدی را برای نزدیکی سینما و تلویزیون ایجاد کنند.

ورود نماینده حوزه علمیه به ترکیب شورا

همچنین آیت‌الله علیرضا اعرافی رئیس مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه کشور از دیگر اعضای حقوقی شورای سینما در دوره محمد خزاعی است که در شورای عالی سینمای دولت‌های قبلی نماینده‌ای از حوزه علمیه کشور وجود نداشت.

دیگر اعضای حقوقی این شورا همان اعضای قبلی هستند که شامل رئیس سازمان تبلیغات اسلامی با مسئولیت حجت‌الاسلام والمسلمین محمد قمی است، که البته رئیس سازمان تبلیغات اسلامی در دوره‌های قبلی شورای عالی سینما نیز حضور داشت.

سینماگرانی که بودند، سینماگرانی که هستند

اما درباره حضور سینماگرانی که باید حضور پررنگ و قابل توجهی در شورایی که برای خودشان است داشته باشند، بگوییم که در گذشته ۷ سینماگر که شامل نماینده صنوف و سینماگران برجسته بود که از آن جمله می‌توان به داوود میرباقری، مسعود جعفری‌جوزانی، احمد نجفی، جمال شورجه، مسعود ده‌نمکی و محسن علی‌اکبری در دولت دهم و مسعود جعفری‌جوزانی، خسرو سینایی، پرویز پرستویی، منوچهر محمدی، احمدرضا درویش، سیدرضا میرکریمی و فرهاد توحیدی اشاره کرد.

لازم به یادآوری است که شورای سینما از بین سینماگران فعال و برجسته کشور از هنرمندانی چون ابوالقاسم طالبی، مسعود نقاش‌زاده، مجید شاه‌حسینی، داوود میرباقری، منوچهر شاهسواری، مریلا زارعی و پوران درخشنده نیز به عنوان اشخاص حقیقی دعوت کرده است.

در این میان داوود میرباقری به عنوان عضو شورای عالی سینما در دولت دهم حضور داشته و این اولین تجربه حضور او در این حوزه نیست.

۵۵۲۴۵

منبع خبر

Home
New Music
Playlist
Music Podcast
Back