اخبار موسیقی

چرا نشان استاندارد مرتضی ممیز نباید تغییر می‌کرد؟

چرا نشان استاندارد مرتضی ممیز نباید تغییر می‌کرد؟

نشان استاندارد ایران که پیش‌تر توسط مرتضی ممیز طرحی شده بود و سادگی و ظرافت آن زبانزد اساتید در دانشگاه‌ها بود، چندی پیش تغییر شکل داد. انجمن طراحان گرافیک ایران در واکنش به این تغییر بیانیه‌ای را منتشر کرد.

به گزارش ایسنا، متن این بیانیه به شرح زیر است:

«طراحی نشان موسسه‌ی استاندارد ایران در سال ۱۳۶۴ توسط استاد «مرتضی ممیز» پیشگام گرافیک مدرن ایران، بنیانگذار انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران و از پایه‌گذاران آموزش گرافیک نوین در سیستم دانشگاهی کشور، طراحی شد و جایگزین نشانه‌ی قبل از انقلاب این موسسه شد.

این اثر با توجه به طراحی پیشرو و هوشمندانه‌ای که داشت در کنار شعار علامت استاندارد، نشانه‌ی مرغوبیت کالا است به سرعت به نشانه‌ای محترم و قابل اعتماد در جامعه بدل شد.

علامت استاندارد در نگاه اول یک مونوگرام زیبا از حرف S را به نمایش می‌گذارد که با نگاهی خلاقانه در ساختار یک مربع طراحی شده است، اما ویژگی منحصر به فرد این نشانه حروف مخفف شده‌ی عنوان موسسه‌ی استاندارد است که با ظرافت تمام به دو زبان فارسی و انگلیسی در فضای میانی این مونوگرام جای گرفته است و در حالت اصلی کلمه‌ی «ایران بدون نقطه» دیده می‌شود و با چرخش ۱۸۰ درجه‌ای آن عبارت “ISIRI” خوانده می‌شود. علاوه بر طراحی زیبا و منسجم آن، این نشانه به عنوان یکی از بهترین لوگوهای ملی همیشه مورد توجه مردم و طراحان گرافیک داخل و خارج از کشور بوده و در حیطه‌ی آموزش گرافیک نیز مورد تحلیل و بررسی دانشجویان و مدرسان است.»

در این زمینه بخوانید:

نشان «استاندارد»، غیراستاندارد تغییر کرد؟

در ادامه این بیانیه آمده است:

«با توجه به تغییر سیستم اداری موسسه‌ی استاندارد و تبدیل شدن آن به سازمان، طراحی حروف میانی این نشانه نیز در حالت انگلیسی از  ISIRI (Institute Standard Industrial Research of IRAN) به (INSO (Iranian National Standard Organization تغییر حالت پیدا کرده و به دنبال این اتفاق در جهت تغییر این حروف، دخل و تصرفی خارج از اصول و قواعد طراحی گرافیک انجام شده است که توجه و تأثر بسیاری از طراحان گرافیک را به خود جلب کرده است. نگاه و عمل تصمیم‌گیرندگان و مسوولان این امر به هر هدفی که بوده است با دستکاری و حذف و اضافه‌ی غیرحرفه‌ای جزئیات نه تنها به مقصود دست پیدا نکرده و قطعا بعدها با مشکلات جدی ساختاری روبه‌رو خواهد شد، بلکه نتیجه‌ی آن به هیچ عنوان قابل دفاع نیست و به وضوح آسیبی جدی را به این نشانه‌ی ارزشمند ملی وارد کرده است.

انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران بدین‌وسیله این رفتار غیرحرفه‌ای را با یک اثر ملی قوی مردود اعلام می‌کند و با توجه به متن این بیانیه در تاریخ ۲۰ شهریور ماه سال ۱۴۰۱ انجمن صنفی طراحان گرافیک ایران به طور رسمی از سازمان ملی استاندارد ایران تقاضا دارد تا در تغییر نشانه «استاندارد ایران» به شکل فعلی تجدید نظر کند.»

انتهای پیام

منبع

Home
New Music
Playlist
Music Podcast
Back