اخبار موسیقی

لزوم توجه به قدرت تربیتی شعر

لزوم توجه به قدرت تربیتی شعر

ایسنا/لرستان مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه رسالت و کارکرد شعر در ادبیات معاصر ما کمرنگ شده است بر لزوم تقویت رسالت قدرتمند تربیتی شعر و ادب از سوی شاعران تأکید کرد.

احمدی در دومین نشست ادبی «شهریار غزل» به‌مناسبت گرامی‌داشت روز شعر و ادب فارسی و بزرگداشت استاد شهریار، برگزار شد، با گرامی‌داشت روز شعر و ادب فارسی و با اشاره به اینکه خداوند متعال، انسان را به زیور بیان و زینت کلام آراسته می‌کند، اظهار کرد: کسانی که صاحب کلام و بیان و قدرت ماورایی بیان هستند، جایگاه ارزشمند، فاخر و فرهیخته‌ای دارند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان گفت: بارها در جمع هنرمندان و فرهیختگان عرض کرده‌ام حضور در کنار اصحاب فرهنگ، هنر، به‌ویژه اصحاب شعر و ادب، پارادوکسی است که باعث می‌شود در اوج گرفتاری و دغدغه‌های اداری، چالش‌ها به فراموشی سپرده شوند.

احمدی، استاد شهریار را اعجوبه‌ای در غزل معاصر دانست و افزود: استاد شهریار یاد و خاطره‌ای همچون سعدی و حافظ را زنده کرده است و افتخار داشتیم در عصر و زمانی نفس بکشیم که استاد شهریار نفس کشیده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با بیان اینکه بنا بر رصد و تحقیقات، توجه به رسالت تربیتی شعر و ادب در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیازمند تقویت است، افزود: از جامعه شعر و ادب استان درخواست می‌شود، به مدد و یاری این اداره کل بیایند و این وظیفه و رسالت را دوباره رونق و توسعه دهند.

وی افزود: تربیت، انتقال آگاهی، بینش و خرد است و این موارد همچون گنجی در اختیار استادان و مربیان و شاعران قرار دارد و باید آن‌ها را با بیانی شیوا به مردم انتقال دهند؛ بنابراین لازم است شاعران لرستانی رویکردی به شعر تربیتی داشته باشند و قدرت تربیتی شعر را مد نظر قرار دهند.

احمدی با اشاره به اینکه در کتاب‌ها، قدرت تربیتی قرآن سرآمد و خارق‌العاده است، افزود: یکی از معجزات تربیتی قرآن، بیان و قدرت نفود در جان‌ها است؛ شاعران نیز از قدرت نفوذ برخوردار هستند؛ بنابراین لازم است با استفاده از این رسالت، این قدرت را به شعر برگردانید و کنار انتشار مجموعه اشعار، دیوان، قطعات شعر، شعر تربیتی نیز سروده شود.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی لرستان با اشاره به اینکه در بسیاری از مصرع‌ و بیت شاعران بزرگ، نکات تربیتی، حکمت، تقوا، قدرت بازدارندگی و … به خوبی نشان داده شده است، گفت: پیشنهاد می‌شود، صاحب‌نظران و انجمن‌های شعر در استان، جشنواره یا مسابقه‌ای در حوزه شعر تربیتی برگزار کنند. 

وی افزود: رسالت و کارکرد شعر در ادبیات معاصر، کمرنگ شده و لازم است این رسالت تربیتی قدرت‌مند شعر و ادب را برگردانند و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی در مسیر این بازگرداندن آمادگی دارد که حمایت‌های لازم در برگزاری جشنواره‌ها، چاپ کتاب‌ و یا اطلاع‌رسانی‌ها را انجام دهد.

منبع

Home
New Music
Playlist
Music Podcast
Back