اخبار موسیقی

آسترود ژیلبرتو، معروف به خوانندگی The Girl from Ipanema در سن 83 سالگی درگذشت

A black and white photo of a woman posing for a picture wearing a hat.

آسترود ژیلبرتو خواننده برزیلی که بیشتر به خاطر فیلم کوتاه انگلیسی زبانش در سریال The Girl from Ipanema شناخته شده بود، در سن 83 سالگی درگذشت.

موزیسین پل ریچی، دوست خانوادگی، تایید کرد که او روز دوشنبه درگذشت، اما جزئیات بیشتری ارائه نکرد.

ژیلبرتو که در ریودوژانیرو بزرگ شد، در سال 1964 یک شبه به یک سوپراستار غیرمنتظره تبدیل شد، به لطف دانش کافی انگلیسی برای استخدام توسط سازندگان Getz/Gilberto.

آلبوم کلاسیک bossa nova شامل استن گتز ساکسیفونیست و همسرش، خواننده، ترانه سرا و گیتاریست Joao Gilberto بود.

The Girl from Ipanema قبلاً در آمریکای جنوبی موفقیت آمیز بود، اما کرید تیلور، تهیه کننده Getz/Gilberto و دیگران فکر کردند که می توانند جذابیت آلبوم را با گنجاندن آوازهای پرتغالی و انگلیسی زبان گسترش دهند.

ژیلبرتو در مصاحبه ای با دوستانش در سال 2002 به یاد آورد که شوهرش گفته بود در استودیوی ضبط برای او سورپرایز دارد.

او گفت: “من از او خواهش کردم که به من بگوید این چیست، اما او قاطعانه نپذیرفت و فقط گفت: “صبر کن و ببین…”

«بعداً، در حین تمرین با استن، زمانی که آنها در حال خواندن آهنگ The Girl from Ipanema بودند، ژوائو به طور اتفاقی از من خواست که به آن ملحق شوم و یک گروه کر را به انگلیسی بخوانم، بعد از اینکه اولین گروه کر را به زبان پرتغالی خوانده بود. بنابراین، من فقط این کار را انجام دادم.

“وقتی ما اجرای آهنگ را تمام کردیم، ژوائو رو به استن کرد و چیزی شبیه این گفت: “فردا آسترود به صورت ضبط شده می خواند… نظر شما چیست؟” استن بسیار پذیرا بود، در واقع بسیار مشتاق بود؛ او گفت این ایده عالی بود.

بقیه، البته، به قول یکی، «تاریخ است».

ژیلبرتو The Girl from Ipanema را با سبکی ملایم می خواند که بر ساد و سوزان وگا در میان دیگران تأثیر گذاشت، گویی او قبلاً به موضوعات دیگری رفته است.

اما سخنان او که از نسخه پرتغالی توسط نورمن گیمبل ترجمه شده است، مانند تعداد کمی از افراد دیگر در آن دوران به یادگار مانده است.

Getz/Gilberto بیش از دو میلیون نسخه فروخت و The Girl from Ipanema به عنوان یک تک آهنگ با گیلبرت به عنوان تنها خواننده منتشر شد.

The Girl from Ipanema در سال 1965 جایزه گرمی را برای رکورد سال دریافت کرد و گیلبرت نامزد بهترین هنرمند جدید و بهترین اجرای آواز شد.

در طی چند سال بعد، ژیلبرتو با گتز در میان دیگران تور برگزار کرد و هشت آلبوم با آهنگ هایی به زبان انگلیسی و پرتغالی منتشر کرد.

پس از سال 1969، او قبل از بازنشستگی در سال 2002، هفت آلبوم دیگر ساخت.

او ادعا می کرد که هیچ پولی برای دختر از ایپانما دریافت نکرده است و تیلور و گتز برای “کشف” او اعتبار غیرقابل قبولی گرفتند.

او همچنین لحظات قابل توجهی به عنوان یک هنرمند ضبط داشت، چه با حمایت ترومپتیست چت بیکر در Fly Me to the Moon یا همخوانی با جورج مایکل در بوسا نووا استاندارد Desafinado. او در سال 2008 جایزه گرمی لاتین را برای یک عمر دستاورد دریافت کرد.

او سال های آخر خود را وقف فعالیت های حقوق حیوانات و حرفه ای در هنرهای تجسمی کرد.

منبع

Home
New Music
Playlist
Music Podcast
Back